راهنمای انواع روغن موتور خودرو (6)

این خودرو از مزایایی همچون ظاهر جذاب، کابین زیبا، کیفیت ساخت معقول، بازار خرید و فروش پررونق، توان فنی مناسب به ویژه در نسخه توربو و خدمات پس از فروش گسترده سود میبرد؛ با این حال جهش قیمت خودرو صفر و کارکرده در بازار سبب شده تا خرید ماشین دنا پلاس از توان بسیاری از مشتریان بیشتر شود و خیلیها دیگر به راحتی قادر به خرید آن نباشند. به همین دلیل، خیلیها سراغ خودروهای اتوماتیک میروند. به همین دلیل، شاهین یا تارا به سؤال بسیاری از خریداران تبدیل شده و ازاینرو قصد داریم بین این دو سدان نسبتاً جدید بازار کشور مقایسهای داشته باشیم تا شاید راهگشای خریداران باشد. همچنین وجود حجمپردازیهای منطقی و اصولی در نمای جانبی و درپوش موتور موجب شده شاهین دارای نمایی خوشفرم و بدنهای عضلانی باشد. در نمای جانبی شاهد امتداد خط شانهای از انتهای چراغ عقب تا برآمدگی گلگیر جلو هستیم که همراه با حجمپردازیها، جلوهای عضلانی و مهیجتر برای این سدان ایرانی به ارمغان آورده است. همچنین چند وقتی است کرمان خودرو چند آپشن جدید شامل سیستم کنترل پایداری، دیلایت و ترمزهای دیسکی عقب را هم به اضافه کرده است. به این نسخه جدید دو آپشن کروز کنترل و دیلایت هم اضافه شده است؛ بنابراین، جک هنوز هم میتواند برای کسانی که خواهان یک شاسیبلند اتوماتیک هستند گزینهٔ مناسبی باشد هرچند که باید طراحی بیرونی قدیمی و کابین کاملاً کهنهٔ آن کنار بیایید. ​​&; ​.


روغن موتور خودرو انتقال نیروی موتور هم هرچند توسط گیربکس صورت میگیرد اما این گیربکس از ۹ دنده مصنوعی بهره میبرد که میتواند حس تعویض دنده را القا کند. این خودرو همچنین سدان کماستهلاکی است و برای کسانی که خواهان یک سدان اقتصادی آتوماتیک بیآزار هستند میتواند گزینهٔ مناسبی باشد هرچند که انتظار رانندگی هیجانانگیز و طراحی جذاب را نباید از چنین خودرویی داشت. بگذریم؛ در دورهای بالا همچنان شاهد سکوت قابلقبولی از جانب پیشرانه هستیم و به غیر از سوت توربو، سر و صدای زیادی از داخل کاپوت به گوش نمیرسد؛ ولی در عوض با افزایش سرعت، میزان ورود صدای باد و تایرها بیش از حد انتظار است. مصرف سوخت پایین و آپشنهای مناسب مثل کنترل کشش، کنترل پایداری، چهار ایربگ، سانروف، سنسور نور و باران، سیستم پایش باد تایرها و… ویژگی مثبت دیگر این خودرو نیز میتواند برخورداری از آپشنهای مناسبی مثل چهار ایربگ، تنظیم برقی صندلیهای جلو، سانروف، کروز کنترل و در نمونههای جدیدتر سنسور نور و باران باشد. همچنین بهتازگی مدیران خودرو نسخهٔ جدیدی از این سدان چینی را با نام آریزو ۵ یا اسپرت معرفی کرده است که از طرحی تهاجمیتر در جلو و دو آپشن جدید دو آپشن جدید گرمکن صندلیهای جلو و تنظیم برقی صندلی راننده بهره میبرد.


خودرو دیگنیتی آریزو ۵ سالها است در بازار کشورمان حضور دارد و به لطف آپشنهای زیاد، طراحی قابلقبول و شبکه نمایندگیهای گسترده مدیران خودرو با استقبال مناسبی ماشین‌های لوکس وارداتی در ایران – آکادمی مالی مسعود مواجه شده است. اما این هم بی انصافی است که بخواهیم دنا را همان 405 بزک شده بدانیم چراکه این محصول در طول این سالها بارها مورد بازنگری فنی و مهندسی قرار گرفته و از نظر ایمنی و کارایی دست خوش اصلاحات اساسی شده است. براساس اعلام شرکت بهمن موتور، این فراخوان ویژه متقاضیانی است که هم در طرح فروش عادی و هم در طرح جوانی جمعیت شرکت کردهاند. و احساس می کنید موتور خودرو ، آمادگی خود را برای افزایش سرعت و یا حداقل حفظ سرعت فعلی ، اعلام میکند. ضمن اینکه در بسیاری از مواقع مثل پیشرانههای ساده و با فناوری قدیمی، ارتقای روغن به نیمه سنتتیک یا تمام سنتیتک که مورد نیاز خودرو نیست، فقط هزینه را افزایش میدهد و بهتر است به جای این کار، روغن را در سررسیدهای کوتاهتری تعویض کنیم. هیوندای با پیشرانه قدرتمندتر 5.0 لیتری نیز روانه بازار جهانی شد اما اگر صحبت به رخ کشیدن توان خروجی باشد، کلاس اس با پیشرانههای حجیمتر از 6.0 لیتر نیز به بازار جهانی راه یافت پس باز هم در برابر سنتنیال تا آسمان هفتم قد علم میکند.


هم از دیگر نقاط قوت این خودرو هستند. یک خط دیگر نیز از همین ناحیه شروع شده که به قسمت عقبی خودرو می پیوندد. در قسمت پایینی درب ها نیز یک خط و یک فرورفتگی جزیی دیده می شود دستگیره های درب ها کرومی هستند. انتقال نیروی این موتور هم توسط گیربکس صورت میگیرد که هرچند میتواند کسلکننده باشد اما استهلاک و مصرف سوخت پایینی را به دنبال دارد. شاید شما هم از علاقهمندان خرید این خودروی ایرانی باشید، اما لازم است قبل از خرید، با برخی از معایبش نیز آشنا شوید. از لحاظ کیفیت هم شرایط قابل قبول به نظر میرسد و رویه نرم داشبورد و صندلیهای خوش ساخت هایما حس خوبی به انسان منتقل میکنند ،هرچند در برخی موارد شکایتهایی هم از به صدا افتادن زودهنگام کابین به گوش رسیده است. البته در برخی موارد مثل فرمان پذیری و ورود صدای پیشرانه در دورهای بالا به داخل کابین، با سطح ایدهآل فاصله زیادی دارد و از نظر شبکه خدماتی هم مورد پذیرش تمامی شعب ایرانخودرو قرار نمیگیرد اما با این حال بواسطه سواری نسبتاً نرم و فضای جادار کابین، کیفیت قابل قبول، امکانات عالی و تواناییهای حرکتی مناسب (در نسخه توربو) قادر است به عنوان یک خودرو خانواده برای شهر و مسافرت کارآمد ظاهر شود.